onsdag 2. juli 2008

Eddie Murphy - han var jo morsom før?

Tidlig på nittitallet sa David Spade noe som skapte en del furore. Under et segment kalt "A Hollywood Minute" viste han et bilde av Eddie Murphy, og sa "Look children, a falling star.... Quick make a wish." Dette var ganske kontroversielt for ca 15 år siden. I dag er det ikke bare en trist sannhet, men en utdatert en.

Hva skjedde egentlig med Eddie Murphy? Hvem andre husker Raw og Delirious? Hvem andre husker Beverly Hills Cop og 48 Hours? Dette var verdens morsomste mann, dette var 80-tallets Tom Cruise og Will Smith - dette var mannen som kunne kreve $15,000,000 i 1994. Dette var samme året som John Travolta fikk $140,000 for Pulp Fiction. Jeg vokste opp med Eddie, hver gang jeg hører navnet så tenker jeg på det geniale standup-showet hans ("Eddie! Why you treat me like animal?"). Han var skitten, han var kontroversiell og ikke minst så var han morsom. Jeg kan trygt si at jeg elsket Eddie Murphy. Og hva gjorde han for å gjengjelde kjærligheten?

Pluto Nash. Forbanna Pluto Nash. Jeg vet ikke om du noengang så filmen, da den tjente omtrent en hundrings totalt, men fy faen for en film. Norbit? Holy Man? I Spy? Showtime? Hva er dette for noe tull? Leser han manus og tenker "jøss, dette var jo strålende skrevet, jeg er med!"? Hva er det som har skjedd med mannen? Hvorfor har alle heltene mine blitt direkte umorsomme?

Jeg husker Chevy Chase. Jeg husker Eddie Murphy. Jeg husker David Spade. Jeg husker faen meg Steve Martin. Hva skjedde med disse herlige menneskene? Hvorfor kunne ikke alle gjøre som Chris Farley og John Belushi og bare dø? Hva sitter vi igjen med? Carlos Mencia, Dane Cook, Jim Belushi og Frank Caliendo? Ikke interessert.

Jeg legger ved en graf av filmene til Eddie Murphy, fra og med Trading Places (den beste filmen hans, og sammen med Ghostbusters 2 er den den mest viste filmen på TV Norge noensinne). Den inkluderer alle live-action filmer hvor Eddie er blant de to første som nevnes på coveret, noe jeg synes er nødvendig for at man skal kunne kalle det en Eddie Murphy-film. Jeg har satt en strek på 6,5-grensen på IMDb, noe jeg regner som en rettferdig grense som skiller "over middels"-filmer fra "under middels".



Dette innlegget er ikke for å mobbe Eddie, eller påpeke hvor lite morsom han er for tiden. Det er for å vise at enkelte har mer selvinnsikt enn andre. Selv om det tok litt tid, så har han endelig gitt seg. Måtte han sette seg ned, skrive litt eget materiale, fremføre et nytt standupshow og vise verden at selv om han var med på å lage The Klumps, så kan denne tidligere komedielegenden nok en gang få folk til å le.

Gudene vet at det er lenge siden sist.

-Zapp
Lagt inn av Zapp & Kif kl. 23:29 |  
Etiketter: ,

1 kommentarer:

Abonner på: Legg inn kommentarer (Atom)