søndag 29. juni 2008

Enorme mengder alkohol

Den nyeste nye nyheten handler om en ung mann fra US and A som på en liten halvtime klarte å bøtte nedpå 25 shots. Var poenget å ta en for hvert år i hans liv? Kanskje det var symbolsk at 26-åringen aldri nådde nummer 26? Jeg skal ikke spekulere for mye i intensjonene, jeg er mer interessert i alkoholen.

Ifølge drinksmixer.com så er oppskriften på en Cherry Bomb følgende:
1 oz vodka
1 1/2 oz creme de cacao
3/4 oz grenadine syrup

Det er ikke alkohol i grenadine syrup, mens vodka er 40% og creme de cacao pleier å vippe rundt 25%. Drinken er totalt på 3 og 1/4 oz, eller 9,75 cl med et gjennomsnitt på 21%.

25 shots x 9 cl (vi runder ned, da man har en tendens til å søle når man har shottet en del) blir 225 cl med 21% på en halvtime. Vi er alle klar over at alkohol ikke kan direkte omregnes, slik at x prosent/liter med øl ikke kan overføres til x prosent/liter med tequila, og man får samme nivå med "fyll". Likevel kan vi lage noen statistikker for hvor mye alkohol mannen faktisk fikk i seg på en halvtime, så kan du sammenligne med eget forbruk.

Vil du matche vår unge drikkemester må du få i deg, på en halvtime, følgende menger med forskjellige typer alkohol:
*10 liter med øl (20 halvlitere eller en kasse pluss en sekspakning med 0,33) - Finnes det en russeknute som heter "Drikk en kasse med pils på en halvtime"?
*1.2 liter med Absolut Vodka (som vil si nesten to sånne. Jeg tror ikke jeg hadde klart dette på et halvt år, men det får heller være meg.
*94 liter med 0,5% cider (2,5 slike) - det virker kanskje rart å inkludere det, men tanken på å drikke nesten 3 bøtter med cider på en halvtime for å bli like full som en 26-åring fra Florida som døde fikk meg til å le.
*Ca 2,5 liter Kalinka 22 eller Krekling Frost - (5 flasker med 0,5 liter, ca 800kr). For de 18-19 årige som leser bloggen og tenker "Dette hjelper ikke meg! Jeg får ikke kjøpt Absolut og jeg har ingen bøtte å drikke cider fra!" så er dette løsningen.

Promille kan regnes ut online ved hjelp av noen guider, og resultatet vi fikk følger:
Hos Budstikkas promillekalkulator
skriver vi inn 20 halvlitere med øl på én time, med et individ på 100kg, og får summen 4,99 i promille.

Det kan nevnes at i det man begynner å nærme seg 3 i promille så øker sjansen betraketelig for at man dør av alkoholforgiftning, pustevansker og andre kjipe ting.

Jeg håper dette hjelper dere å komme frem til hvilken type alkohol dere velger når det er på tide å bli så full at man skulle ønske man var død - og får ønsket oppfylt.

Fordeler med å drikke så mye inkluderer:
*Man blir automatisk kul.
*Jenter legger merke til deg.
*Ingen hangover.
*Kan ikke betale bar-regningen når man er død.


edit: Takk til leser Zappy for tips om å regne ut promille.


-Zapp
Lagt inn av Zapp & Kif kl. 13:26 |  
Etiketter:

9 kommentarer:

Abonner på: Legg inn kommentarer (Atom)